Piagam Pelanggan

Wednesday, 8 August 2012 0 comments
Piagam Pelanggan

Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia adalah bertanggungjawab ke atas kebajikan pekerja dan kepentingan majikan serta pelaksanaan dasar-dasar perburuhan negara melalui pentadbiran dan penguatkuasaan undang-undang buruh dan langkah-langkah promosi yang berkesan bagi mewujudkan tenaga kerja yang komited dan produktif. Dengan ini kami berjanji akan memberi perkhidmatan yang cekap dan cepat, jujur dan amanah serta ikhlas dan mesra untuk memenuhi kehendak pelanggan seperti berikut:
  • Memproses dan meluluskan semua permohonan permit perburuhan:
    - Di bawah Akta Kerja 1955 dalam tempoh satu bulan dari tarikh permohonan diterima.
    - Di bawah Akta Standard-Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja 1990 dalam tempoh dua bulan dari tarikh permohonan diterima.
  • Menyiasat setiap pengaduan awam bagi mengatasi masalah perburuhan yang wujud dalam tempoh dua bulan dari tarikh aduan diterima.
  • Membicara dan memutuskan setiap kes tuntutan daripada pekerja atau majikan dalam tempoh tiga bulan kecuali kes yang melibatkan kompleksiti undang-undang atau teknikal.
  • Mengeluarkan taksiran pampasan pekerja:
    - Bagi kes hilang upaya sementara, mengeluarkan taksiran pampasan muktamad dalam tempoh 14 hari dari tarikh penerimaan laporan perubatan.
    - Bagi kes hilang upaya kekal, mengeluarkan taksiran pampasan muktamad dalam tempoh satu bulan dari tarikh penerimaan laporan perubatan terakhir.
    - Bagi kes kemalangan maut, mengeluarkan taksiran muktamad dalam tempoh satu bulan dari tarikh penerimaan maklumat lengkap dari pihak-pihak berkenaan.
  • Memastikan majikan melaksanakan program di bawah Rancangan Pembangunan Lima Tahun Jabatan Tenaga Kerja bagi memperbaiki keadaan perumahan dan menyediakan kemudahan asas bagi meningkatkan kualiti hidup masyarakat sektor ladang.
  • Memberi khidmat nasihat dan menjawab kemusykilan pelanggan dengan cepat, tepat dan mesra dalam apa jua keadaan.
  • Memproses dan meluluskan permohonan lesen agensi pekerjaan swasta:
    - Dalam tempoh 2 bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima bagi permohonan baru.
    - Dalam tempoh 1 bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima bagi permohonan pembaharuan lesen.

0 comments:

Post a Comment