MAKLUMAT ORGANISASI
Sejarah ringkas / latar belakang
Sejarah ringkas / latar belakang
Jabatan Tenaga Kerja
telah ditubuhkan pada tahun 1912 dan jabatan ini merupakan salah satu daripada
sembilan buah jabatan dan agensi yang terletak di bawah bidangkuasa Kementerian
Sumber Manusia. Sebelum tahun 1960an, objektif jabatan ini adalah “menjaga
kepentingan dan kebajikan di sektor perladangan dan perlombongan”.
Pada dasarnya, Bahagian Perkhidmatan Pekerjaan di bawah Jabatan
Tenaga Rakyat telah bergabung dengan Jabatan Buruh Semenanjung Malaysia. Hasil
penggabungan ini telah membawa pembaharuan yang besar kepada jabatan di mana
bukan sahaja melibatkan pertambahan tanggungjawab dan fungsi tetapi juga
beberapa aspek lain. Penggabungan yang dilakukan telah membawa kepada
pertukaran nama daripada Jabatan Buruh kepada Jabatan Tenaga Kerja (JTK).
Penggabungan ini telah menjadikan JTK di negeri Kelantan
dibahagikan kepada beberapa cawangan iaitu JTK Negeri Kelantan, PTK Cawangan
Kota Bharu dan PTK Cawangan Kuala Krai. Bagi JTK Negeri Kelantan, ia beroperasi
di Tingkat 11, Wisma Persekutuan, Jalan Bayam, 15200 Kota Bharu, Kelantan.
Manakala PTK Cawangan Kota Bharu pula beroperasi di Aras Bawah, Wisma
Persekutuan, Kota Bharu, Kelantan.
Visi / misi organisasi
Visi / misi organisasi
Visi Jabatan Tenaga
Kerja adalah sebagai agensi penggerak utama di dalam menjana pengurusan sumber
manusia yang cemerlang di sektor swasta. Misinya pula adalah untuk membangunkan
masyarakat industri yang bermaklumat, produktif, berdisiplin, penyayang serta
responsif kepada perubahan-perubahan di dalam persekitaran perburuhan ke arah
meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan menambahkan peluang pekerjaan.
Objektif organisasi
Objektif organisasi
Setiap organisasi
mempunyai objektif mereka yang tersendiri, di mana objektif tersebut akan
membawa kepada pencapaian visi dan misi sesebuah organisasi. Objektif Jabatan
Tenaga Kerja Kota Bharu adalah melindungi kepentingan dan memajukan kebajikan
masyarakat industri, mengutamakan dan memperluaskan peluang-peluang pekerjaan
kepada warganegara, membantu industri meningkatkan daya saing bagi menghadapi
cabaran globalisasi, dan membina masyarakat yang berpengetahuan dalam hal dan
undang-undang perburuhan untuk mewujudkan suasana perburuhan yang kondusif bagi
pembangunan perindustrian dan pelaburan.
Produk / servis
Produk / servis
JTK menyediakan pelbagai
perkhidmatan bagi memastikan para pekerja dilindungi di bawah undang-undang
buruh yang ditadbir dan dikuatkuasakan oleh jabatan. Di samping itu, pekerja
dan majikan juga dapat menikmati faedah-faedah yang telah ditetapkan di bawah
undang-undang yang berkaitan di mana ia dapat menjaga kepentingan kedua-dua
belah pihak. Antara perkhidmatan-perkhidmatan yang disediakan ialah:
Mahkamah Buruh
Mahkamah buruh
merupakan satu mekanisme pengadilan yang dilaksanakan oleh JTK untuk
menyelesaikan tuntutan pekerja terhadap majikannya atau sebaliknya. Objektif
Mahkamah Buruh adalah untuk membicarakan dan menyelesaikan tuntutan-tuntutan
pekerja terhadap majikannya atau sebaliknya dengan cepat, mudah dan murah.
Di antara bidangkuasa Mahkamah Buruh yang pertama
adalah mendengar dan memutuskan perkara-perkara seperti pertikaian di antara
majikan dengan pekerjanya mengenai gaji atau lain-lain bayaran yang berhak
diterima oleh seseorang pekerja di bawah kontrak perkhidmatannya atau di bawah
mana-mana peruntukan Akta Kerja 1955 atau peraturan-peraturan yang dibuat di
bawahnya atau mana-mana peruntukan Akta Majlis Penetapan Gaji 1947 atau
mana-mana perintah yang dibuat di bawahnya.
Selain itu, tuntutan juga merupakan bidangkuasa
Mahkamah Buruh yang pertama. Antaranya adalah seperti tuntutan pekerja untuk
meringankan hukuman tatatertib daripada hukuman berat yang dikenakan
terhadapnya, tuntutan majikan terhadap pekerja yang gagal membayar gaji ganti
notis penamatan perkhidmatannya dan tuntutan seseorang‘contractor for labour’ terhadap seseorang kontraktor atau
kontraktor kecil ke atas bayaran yang berhak di terimanya di bawah perjanjian
dengan kontraktor atau kontraktor kecil kerana membekalkan pekerja.
Manakala bidangkuasa Mahkamah
Buruh yang kedua pula adalah mendengar dan memutuskan kes tuntutan yang
amaunnya tidak terhad. Di samping itu, rayuan terhadap keputusan Mahkamah
Buruh. Mana-mana pihak yang tidak berpuas hati terhadap keputusan Mahkamah
Buruh boleh membuat rayuan dalam tempoh 14 hari dari tarikh keputusan ke
Mahkamah Buruh.
Siasatan Aduan
JTK juga
bertanggungjawab membantu menyelesaikan masalah di antara majikan dengan
pekerja yang berkaitan dengan isu-isu perburuhan. Objektif siasatan aduan ini
ialah untuk menyelesaikan pengaduan awam yang diterima tentang masalah
perburuhan dari pekerja atau majikan dengan segera untuk mengelakkan
tercetusnya konflik yang lebih serius yang boleh menjejaskan hubungan di antara
kedua-dua belah pihak.
Prosedur untuk membuat aduan ialah aduan boleh dibuat sama ada
melalui telefon, datang sendiri atau menghantar surat ke pejabat JTK yang
berdekatan. Di samping itu, pihak pengadu perlu memberi maklumat asas seperti
nama dan alamat pihak yang diadu, isu-isu yang hendak diadu hendaklah
diperincikan dan nama serta alamat pengadu. Pegawai akan membuka fail kes
sekirannya pengaduan yang dilakukan dilihat serius dan pegawai perlu memanggil
kedua-dua belah pihak untuk mencari jalan penyelesaian sebelum kes di bawa ke
Mahkamah Buruh.
Pengeluaran Permit
Perburuhan
JTK boleh memberi
pengecualian dari pemakaian peruntukan undang-undang buruh tertentu melalui
pemberian permit-permit perburuhan. Objektif Pengeluaran Permit Perburuhan ini
adalah untuk membantu industri mengoptimumkan penggunaan sumber manusia dan
jentera bagi meningkatkan produktiviti atau pengeluaran di samping memelihara
standard-standard perburuhan dan kepentingan pekerja.
Antara prosedur untuk memohon Pengeluaran Permit Perburuhan
adalah permohonan hendaklah dibuat secara bertulis iaitu terus kepada Ketua
Pengarah Tenaga Kerja/Penagarah Tenaga Kerja Negeri/Penolong Tenaga Kerja yang
mana berkenaan. Seterusnya, JTK akan menghantar borang-borang tertentu kepada
pemohon, dimana ia perlu untuk memudahkan pihak JTK mendapatkan maklumat lanjut
daripada pemohon. Pemohonan yang lengkap mengikut peraturan yang telah di
tetapkan oleh pihak JTK akan diproses dan akan diluluskan dalam tempoh masa
satu bulan.
Khidmat Nasihat dan Pendidikan Perburuhan
Program Khidmat Nasihat dan Pendidikan Perburuhan yang telah
diperkenalkan pada awal tahun 1992 adalah salah satu strategi dan langkah
inovatif JTK di dalam menangani aduan dan ketidakpuasan hati para pekerja
terhadap majikan atau sebaliknya. program ini bertujuan untuk menyampaikan
khidmat nasihat dan kaunseling dengan cara yang proaktif di mana pihak jabatan
akan menemui pelanggan dan bukan lagi menunggu pelanggan datang ke jabatan.
Objektif Khidmat
Nasihat dan Pendidikan Perburuhan adalah untuk memberikan khidmat dan
pendidikan perburuhan secara terus kepada majikan atau pekerja bagi mewujudkan
kesedaran kepada mereka tentang hak-hak dan tanggungjawab masing-masing di
bawah undang-undang buruh yang dikuatkuasakan oleh jabatan. Aktiviti ini
dilaksanakan melalui program media elektronik (televisyen dan radio), ceramah,
seminar, bengkel, pameran, simposium, dan dialog di jabatan atau tempat-tempat
pekerjaan dan lain-lain disamping perkhidmatan kaunter di semua peringkat
jabatan dan mengedarkan risalah-risalah penerangan, buletin dan laporan
tahunan.
Mengendalikan Tuntutan Pampasan Pekerja
JTK juga bertanggungjawab mengendalikan tuntutan
pampasan pekerja yang ditimpa kemalangan semasa menjalankan tugas melalui
penguatkuasaan Akta Pampasan Pekerja 1952. Akta ini melindungi pekerja asing
yang bekerja secara sah di Malaysia bukan manual tanpa had gaji. Objektif dalam
mengendalikan tuntutan Pampasan Pekerja adalah untuk membantu pekerja yang
hilang upaya akibat ditimpa kemalangan semasa bekerja atau orang-orang
tanggungannya jika pekerja ditimpa kemalangan maut semasa bekerja bagi
mendapatkan pampasan daripada majikannya.
Antara prosedur dalam mengendalikan tuntutan
Pampasan Pekerja ialah apabila berlaku kemalangan semasa bekerja, pihak majikan
hendaklah melaporkan ke JTK yang terdekat dalam tempoh masa 10 hari dari tarikh
kemalangan itu berlaku dan pihak majikan juga hendaklah memastikan maklumat
yang diberikan adalah lengkap dan teratur dengan disertakan dokumen yang
berkaitan seperti sijil cuti sakit, sijil kematian, sijil beranak anak-anak si
mati dan lain-lain lagi.
Menggalakkan Penubuhan Pusat Asuhan Kanak-Kanak (PAKK) Berasaskan Komuniti
Industri perladangan
memerlukan tenaga kerjanya tinggal di dalam ladang bagi menjamin operasinya
berjalan dengan lancar. Oleh itu, majikan ladang biasanya akan menyediakan
kemudahan perumahan dan lain-lain kemudahan asas termasuk menyediakan PAKK.
Dalam hubungan ini, JTK bertanggungjawab mengawal pembinaan rumah pekerja dan
pusat asuhan kanak-kanak khususnya di sektor perladangan melalui penguatkuasaan
Akta Standard-Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja 1990.
Objektifnya adalah untuk mengawal pembinaan rumah pekerja dan PAKK khususnya
oleh majikan di sektor perladangan dan perkilangan supaya keadaannya sempurna
dan selesa serta mematuhi saiz dan menyediakan kemudahan-kemudahan asas yang
statutori.
Antara prosedur untuk membina atau mengubahsuai
rumah pekerja atau pusat asuhan kanak-kanak adalah majikan yang hendak membina
atau mengubahsuai rumah pekerja atau PAKK hendaklah mengemukakan 4 salinan
setiap satu pelan bangunan, pelan tapak, dan pelan tangki septik ke JTK yang
berdekatan untuk kelulusan. Apabila rumah atau PAKK yang pelannya diluluskan
siap dibina, maka majikan hendaklah memberitahu JTK berkenaan supaya Pegawai
Tenaga Kerja datang memeriksa. Sekiranya pembinaan rumah atau PAKK berkenaan
dibina menepati spesifikasi pelan yang diluluskan, barulah sijil kelayakan atau
‘Certificate of Fitness’ boleh
dikeluarkan sebelum rumah berkenaan boleh didiami atau PAKK itu boleh
digunakan.
Mempromosikan Penggajian Orang Kurang Upaya (OKU) dan Skim Bantuan Galakan
Perniagaan Orang Kurang Upaya (SBGP- OKU)
Pada pertengahan tahun
1990, JTK telah berusaha menubuhkan sebuah Jawatankuasa Kebangsaan Penggalakan
Penggajian OKU di sektor swasta sebagai memenuhi tanggungjawab sosialnya dalam
usaha membantu orang-orang kurang upaya mendapatkan pekerjaan di sektor swasta.
Objektifnya adalah untuk membuka peluang kepada OKU bagi membolehkan mereka
menyumbangkan peranan aktif dalam proses pembangunan negara disamping membantu
mengurangkan masalah kekurangan tenaga kerja di sektor swasta. Majikan yang
ingin menawarkan pekerjaan OKU atau OKU yang ingin mendapatkan pekerjaan boleh
mendaftar di JTK yang berdekatan atau mendaftar menerusi sistem SPOKU yang di
alamat http://www.elx.gov.my.
Selain itu, SBGP-OKU pula adalah satu program kerajaan untuk
membantu “bantu usahawan OKU
membantu OKU mendapatkan pekerjaan”.
RMK-9 telah memperuntukan sebanyak RM22 juta sebagai modal bantuan kepada OKU.
SBGP-OKU ini adalah terbuka kepada golongan OKU di Semenanjung Malaysia, Sabah
dan Sarawak (Lampiran).
Membantu Majikan Mendapatkan Pekerja Mengikut Keperluann Mereka dan Bimbingan Kerjaya
JTK bertanggungjawab membantu pencari kerja mendapatkan pekerjaan
disamping membantu majikan mendapatkan tenaga kerja yang diperlukan.
Perkhidmatan ini boleh diperolehi menerusi Sistem Penjodohan Pekerjaan/Job Clearing System (JCS). Objektifnya
adalah membantu menambahkan penggunaan tenaga manusia dalam sektor pekerjaan
negara. Pencari kerja atau majikan boleh mendaftar dimana-mana JTK atau melalui
http://www.jobsmalaysia.gov.my.
Selain itu, JTK juga bertanggungjawab memberi
bimbingan kerjaya serta menyampaikan maklumat kepada pelajar, lepasan sekolah
dan pencari kerja disamping menjalin hubungan baik dengan pertubuhan, institusi
pengajian tinggi, industri serta jabatan kerajaan. Biasanya bimbingan kerjaya
ini adalah melalui pameran kerjaya, ceramah, taklimat, bengkel, seminar
kerjaya, kaunseling individu dan berkumpulan.
Pengeluaran Lesen Agensi Pekerjaan Swasta
JTK juga bertanggungjawab mendaftar serta mengeluarkan lesen kepada
mana-mana agensi pekerjaan swasta yang diselaraskan di bawah Akta Pekerjaan
Swasta 1981. Pemohonan dikehendaki mengemukakan permohonan menggunakan borang
yang disediakan dan disertakan dengan dokumen-dokumen sokongan serta memenuhi
syarat-syarat seperti pemohonan mestilah terdiri dari Syarikat Sdn. Bhd atau
Berhad sahaja, salinan Sijil Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau 13), salinan
Memorendum & Articles of Association,
Borang 24 yang menunjukkan modal berbayar RM25 000, Borang 49 yang menunjukkan
pembahagian saham antara Ahli Lembaga Pengarah, Akaun bank terkini yang
menunjukkan RM25 000, Laporan kewangan syarikat yang diaudit (wajib), Biodata
Lembaga Pengarah, Salinan kad pengenalan, Salinan borang J atau surat
pengesahan LHDN, Kenyataan bukan seorang yang bankrap, Surat akuan kelakuan
baik, Penjamin agensi (2 orang), Surat pengakuan (persetujuan) menjadi
penjamin, Salinan kad pengenalan atau surat beranak penjamin, Salinan borang J
atau surat pengesahan LHDN penjamin, Kenyataan penjamin bukan seorang yang
bankrap, Kertas cadangan projek penubuhan agensi, dan Unjuran aliran tunai (Cashflow) untuk enam bulan pertama.
Borang permohonan serta dokumen hendaklah dikemukakan dalam tiga salinan.
Pemeriksaan Audit
Pemeriksaan audit dilakukan oleh JTK melalui pegawai-pegawainya
dipremis atau organisasi swasta yang telah berdaftar dengan JTK. Pemeriksaan
ini biasanya dilakukan setahun sekali. Tujuan JTK melakukan pemeriksaan audit
ini adalah untuk memastikan mana-mana organisasi atau premis swasta yang
berdaftar dan beroperasi ini adalah memenuhi undang-undang yang dikuatkuasakan
oleh JTK Malaysia.
Permohonan serta Pendaftaran
Menggaji Pekerja Asing
Menurut Seksyen 60K, Akta
Kerja 1955. Majikan adalah diwajibkan membuat permohonan untuk menggaji pekerja
asing dengan JTK yang berdekatan. Majikan boleh membuat pendaftaran secara
terus atau manual dengan datang sendiri atau terus ke mana-mana JTK yang berdekatan
atau majikan juga boleh membuat pendaftaran secara on-line dengan melayari laman web di http://www.jobsmalaysia.gov.my dan
melengkapkan borang pendaftaran menggaji pekerja asing PA 2/98 terus melalui
laman web tersebut. Surat Pengesahan Pendaftaran dan nombor pendaftaran di
ruangan yang sepatutnya dan perlu disertakan sijil pengesahan pendaftaran.
Pasukan Pengurusan
Pasukan Pengurusan memainkan peranan
yang sangat penting di dalam sesebuah jabatan. Hal ini, penting untuk menjamin
keseluruhan bahagian yang terdapat di dalam jabatan ini supaya ia dapat
berjalan dengan lancar serta dapat berfungsi dengan baik. Jabatan Tenaga Kerja
sendiri telah membentuk satu pasukan pengurusan. Ia dibentuk dengan diketui oleh
Ketua Pengarah, dibantu oleh Timbalan Ketua Pengarah 1 bahagian Penyelidikan
dan Perancangan serta Timbalan Ketua Pengarah 2 bahagian operasi yang
diselaraskan dengan bahagian Standard Perburuhan dan Penguatkuasaan. Manakala
bahagian Penyelidikan dan Perancangan pula dibantu oleh bahagian-bahagian yang
khusus iaitu bahagian Pekerja Asing, bahagian Pekerjaan, bahagian Khidmat
Pengurusan, dan sebagainya. Dengan ini, kita dapat melihat bahawa JTK adalah
sebuah jabatan yang mempunyai satu pasukan pengurusan yang teratur dan
sistematik, ia sememangnya dapat membantu sesebuah organisasi dalam mencapai
pengurusan yang lebih berkesan semasa melakukan tugas.
0 comments:
Post a Comment